Padang 2

19 januari 2020 - Padang, Indonesië

Zaterdag 18 januari

Onze ochtendwandeling begint met Go-jek. We laten ons naar de voormalige Emma Haven brengen. De rit er naar toe is leuk. We passeren de Chinese wijk. Er wonen behoorlijk veel Chinezen in Padang. Er is een overvloed aan kleine en grote tempels. Ook hier zijn de voorbereidingen voor het Chinese Nieuwjaar in volle gang. Richting de haven wonen arme mensen. Hun huisjes zijn gebouw van wrakhout, pallethout en verroeste golfplaten. Maar allemaal hebben ze een bedoeninkje. De één verkoopt koffie, de andere snoepgoed. Zo houden ze hun eigen economietje draaiende. Als we bij de haven komen worden we overvallen door de enorme cementfabriek. De hele omgeving ziet grijs van het cement. Iets verderop staan hoge stalen opslagtanks. Die bevatten honderdduizenden  liters palmolie. Aan het eind van de haven mogen we niet verder. Maps.Me laat ons wel een doorgaande weg zien, maar op de slagboom staat Kompleks Militer. Militair terrein. De rit was voor niets. Niet getreurd. We hebben ook de grote moskee nog op ons programma staan.

Onze chauffeur maakt rechtsomkeert. Twintig minuten later staan we bij de immens grote moskee. Beiden zijn we onder de indruk van het formaat, maar ook van de bouwstijl. We wandelen het brede pad omhoog. We moeten even zoeken naar een ingang. Schoenen gaan uit. Nou weet ik niet of je in een moskee je hoofd moet bedekken, maar als Christen haal ik mijn cap van mijn hoofd. We stappen niet echt binnen, maar blijven bij de deuropening staan. Een paar foto’s en we gaan weer verder. Als we een hoek omslaan komen er twee geüniformeerde personen op ons toegelopen. We worden vriendelijk, doch dringend verzocht het terrein te verlaten. Op mijn vraag waarom we niet mogen rondkijken komt het antwoord: “Uw vrouw heeft geen hoofddoek om en uw broek is te kort.” Prima, dan vertrekken we. We hebben wel vaker een moskee bezocht, maar dit is ons nog nooit overkomen. Teruglopend naar de hoofdingang worden we aangeroepen door een aantal dames. Wij hebben hen op de damesafdeling in de moskee zien zitten. Ondanks dat ik in korte broek loop en mijn Anneke geen hoofddoek om heeft willen ze graag met ons op de foto.

Go-jek komt ons weer te hulp. Wij hebben gisteren genoten van ons bezoek aan de enorme Pasar Raya. We gaan er nog een keer naar toe. En weer is het één groot feest. Lekker eten, heerlijk fruit en bijzonder vriendelijke mensen. Wat is er simpeler dan het met elkaar genieten van kleine dingen. Het maken van een fotootje. Proberen met elkaar te praten. Het lukt me zelfs, op muziek van de Batak Singers, de mensen aan het dansen te krijgen. Anneke en ik nemen het voortouw. De verkoopsters klappen en schateren. Bij één van de kramen beginnen twee dames mee te dansen. Even later danst de halve straat. De simpele dingen waar ook de verkoopsters van genieten. Onze camera’s klikken. Als we de mensen hun gang hadden laten gaan waren we vanavond nog aan het fotograferen.

Het wordt tijd voor rust. Een kilometer of twee en twee koppen ijsthee later staan we weer in onze kamer bij Brigitte’s House. Even de beentjes van de vloer en lekker lezen op bed. Vanavond weer op zoek naar lekker eten.

Vandaag varen we naar een klein eiland voor de kust bij Padang. We weten niet of er Wifi is. Waarschijnlijk zullen we tot 25 januari van de radar verdwenen zijn.

1. Ruud Hof:
    19 januari 2020
    Wat een heerlijk verhaal Jan! We kijken er iedere dag naar uit. Ook vanaf ons platje in Sanur.... Morgen spannend, naar de door jou aanbevolen dentist voor behandeling. Alleraardigst mens.
  2. Mar Sarens:
    19 januari 2020
    oh ik ga terug in de tijd..
    Padang vond ik erg leuk, ook heerlijk gestruind in Chinatown en contacten met de Chinezen gemaakt. Ze waren nogal verbaasd over mijn Westerse uiterlijk met een Indonesisch kleurtje 😉. Ga je naar Zophira main island? aan te raden is dan ook om naar Mara island te gaan... veel plezier!
  3. Greetje:
    19 januari 2020
    Wat heb je het weer mooi beschreven Jan.echt fijn om te lezen ik zie er elke keer naar uit! Dan komen bij mij de herinneringen weer naar boven, en denk ik aan de fijne tijd toen Willy en ik daar ook waren, wat kan je leven toch veranderen Als je alleen verder moet en zulke mooie reizen alleen niet meer maakt. En daarom geniet ik nu zo veel van jullie verhalen! Dus op naar het volgende verhaal van jou Jan! Groeten van mij voor jullie en genieten hoor! Greetje
  4. Cisca:
    19 januari 2020
    Ben nu al benieuwd naar jullie eilandenverhaal.
    Daar zijn jullie volgens mij,nog nooit eerder geweest?
    Maar ook wel eens lekker als er geen WiFi is.
    Des te langer het verhaal als het wel weer kan.
    Veel plezier!
  5. Anneke:
    19 januari 2020
    Ook als” Greetje,” in zelfde positie zittend en daarbij nog “ a old lady zijn ook”—- Geniet ik van jullie verhalen en ,djalan mee
    Jammer Geen foto van jullie beide,op de “ danstour!”
    ,,gekke malloten ,met hart van goud ,,,,,,zijn julli🥰🤗🙋🏻
  6. Didi en hugo:
    19 januari 2020
    waar haal je de tijd vandaan om bijna iedere dag ons te verrassen met heerlijke verhalen en prachtige foto's? het kost mij al veel tijd om een paar woordjes terug te mailen.
  7. Christine:
    20 januari 2020
    Het verhaal maar ook de foto's zijn prachtig.
  8. Clementine Vaessen:
    21 januari 2020
    Globetrotters, ik zou er best tussen willen lopen, zonder dat ik gezien word hoor...
    Alleen om het van dichtbij mee te maken, maar helaas, niet haalbaar!
    Wat geniet ik weer, mn kopje chinese thee smaakt nog chineser, door dat ik *even *door die wijk loop! Hihi
    Nou hati2, en jullie weer verder met de reis...
    Grts...🙋‍♀️🙋‍♀️🙋‍♀️👍🤗🌞😘