Yogyakarta

13 januari 2020 - Yogyakarta, Indonesië

Zondag 12 januari.

We zijn vroeg op. Achter Delta Homestay wordt een oud pand gesloopt. We liggen in bed te schudden als er weer een muur omgegooid wordt. De toeristenwijk Prawirotaman wordt kennelijk aantrekkelijker gemaakt. Oude pandjes worden gesloopt. Nieuwe moderne hotels komen er voor in de plaats. Het gemoedelijke, hippie-achtige van zo’n vijftien jaar geleden is verdwenen.

Na het ontbijt gaan we aan onze gebruikelijk ochtendwandeling. Taman Sari, het Waterpaleis, is ons doel en we zien wel wat we verder tegen komen. Word je in Bali gestoord van de taxichauffeurs. Hier doen de bejakrijders hun best ons in hun karretje te kletsen. Ze vragen waar we naar toe willen en geven allemaal als antwoord dat het Waterpaleis ver lopen is. Het is de zevende keer dat wij Yogyakarta bezoeken. We laten ons niets wijs maken. Gewoon lekker verder wandelen. Sommigen zijn vasthoudend en lopen een stukje met ons mee. Alle registers worden open getrokken. De vraagprijs zakt al naar gelang we verder van zijn bejak geraken. We laten ons niet vermurwen en lopen door. Bij de ingang van Taman Sari is het druk. Er stopt net een touringcar. Locals, allen gekleed in dezelfde T-shirts, stappen uit. Uit de tekst die op de rugkant van de shirts gedrukt staat  maak ik op dat het om een familie uitje gaat. De familie heeft er schik in. En natuurlijk gaan ook wij weer op de foto. We proberen de groep iedere keer weer te ontwijken, maar komen ze toch telkens weer tegen. Foto’s maken is dan kunst en vliegwerk. Je kunt daar wel met een camera in de aanslag staan maar daar trekt men zich niks van aan. Ze lopen gewoon door het beeld of gaan gewoon met hun smartphone in de aanslag voor jouw lens staan. Een paar moslimdames zitten op de trappen van het bad. Ik denk dat de sultan vroeger een ander uitzicht op zijn dames had. We verlaten Taman Sari aan de achterkant en zwerven door de smalle straatjes. Ook hier heeft het toerisme verbetering gebracht. Zo’n vijftien jaar geleden waren het schamele woninkjes. Die zijn opgeknapt en verworden tot winkeltjes, restaurantjes en batikfabriekjes. Tegen twee uur zoeken wij een eetstalletje op. Aan de achterkant van het kraton is een soort foodcourt. Bij één stalletje is het druk. Oma heeft uitgebreid gekookt. Bestellen kun je niet. Je schept jezelf een bord vol rijst. Uit de andere pannen schep je groenten en bouillon. Pak er een lekker plak tempé goreng, een blok tahu goreng en kroepoek bij en klaar is Kees. Een heerlijke bak voer voor vijftig cent per persoon. Boven ons trekt de lucht weer dicht. Er vormen zich hoge cumuluswolken. Tijd om onze homestay op te zoeken en nog even een lekker duik in het zwembad te nemen.

1. Conny de Wit:
    13 januari 2020
    Het guesthouse Prambanan (Ludo Wouters) is ook verkocht en zal herbouwd worden tot een modern hotel (syariah?).
  2. Dees Dijkstra:
    13 januari 2020
    Grappig, ook wij hebben een paar jaar geleden in het delta home stay gelogeerd. Prima wijk. Verbaasd me niks dat het drukker wordt qua toerisme.
  3. Cisca:
    13 januari 2020
    Veel plezier in downtown Yogyakarta!
  4. Didi en hugo:
    13 januari 2020
    Wat geniet ik van jullie ochtendwandelingen.
  5. Ilka van Don-Quittner:
    13 januari 2020
    gezellig struinen door Yogya.
    Het is wel n drukte in het centrum.
    groeten
  6. Anneke:
    14 januari 2020
    Ik wandel / yalan,,gezellig met jllie mee,eten ook,geeft voordelen voor mij,old lady die niet meer op vacantie gaat- hoef mn huis er Niet voor uit,,zo goed beschreven Jan
  7. Theo en Didi:
    15 januari 2020
    Heerlijk relaxed door de stad. Mooie foto's en prachtige muur schilderingen. Leuk al die reacties van de vrienden die ook in Indonesië zijn geweest.
  8. Clementine Vaessen:
    16 januari 2020
    Weer een adresje erbij, JB..
    dus achter de KRATON , daar is het feest...alweer eten jaaa!
    Foodcourt..even opslaan!
    Bedankt voor de tip..
    Moet ik 😫diapeed in mn tas hebben? hihi
    Grts...🙋‍♀️😘😘😘